karins.reismee.nl

Plovdiv adventures part 2

Nu ik alweer bijna 2 weken hier ben, wordt het misschien tijd voor een nieuwe blog. Ik denk vaak 'oh, dit moet ik opschrijven!', maar dan vergeet ik het weer. Dus eens kijken wat ik me herinner.

Bulgaars blijft een raadsel voor me. Vanmiddag heb ik mijn allereerste language class, dus wellicht wordt het daarna beter. Het enige wat ik nu weet is 'Jij en ik drinken bier - as i ti piem birra', 'goeiedag - dobre den' en 'dankjewel - blagodaria'. Goeiemiddag is hier super grappig, want goei (wat je sowieso anders schrijft overigens) betekent piemel en 'mi da' betekent 'geef mij', hilariteit alom natuurlijk. Vaak blijken woorden trouwens ook gewoon hetzelfde te zijn, zoals apotheek en abonnement. Ook spreekwoorden zijn grappig: twee vliegen in een klap is twee hazen in een schot, en als je het over de duivel hebt is als je het over de wolf hebt. Mijn naam heb ik net geprobeerd in het Cyrillisch (en met hulp van een collegaatje): ????? ????????. Deze collega, Violeta, is heel chill en mijn vaste partner voor lunch en soms ook avondeten. Ook afgelopen weekend heeft ze me flink bezig gehouden, dus ik heb me niet hoeven vervelen. Wat me opvalt hier is dat de jongeren veel minder reizen dan de Nederlandse jongeren - ik ben een soort bezienswaardigheid, omdat ik in zooooveel landen ben geweest. Terwijl ik dan denk, nou, valt toch wel mee? Ik moet er nog zoveel.. Maar ik denk dat het vooral komt doordat ze hier echt heel arm zijn. Mijn mentor, Mariya, vertelde me dat een vriend van haar afwasser is in Amsterdam en dat hij meer verdient dan zij, met haar universitair geschoolde baan bij het museum. Al moet ik zeggen dat de culturele sector wat dat betreft in Nederland niet zoveel verschilt van die hier :p Maar goed, met zo weinig geld kun je natuurlijk niet heel veel reisjes maken. De meeste jongeren gaan voor het weekend of op vakantie naar de Zwarte Zee of naar de Rodope-bergen vlakbij.

Ik leer ondertussen de stad een beetje kennen. Ik loop veel, want ik heb nog steeds geen fiets, en ik hou echt niet zo van lopen. Er is me wel een fiets beloofd, maar alles gaat hier op zijn dooie gemakje, dus ik moet er zelf nog even achteraan. Dat lopen is overigens in de Old Town vrij lastig, aangezien de straat bestaat uit keien die mega ongelijk zijn. Het is bijna onmogelijk om omhoog te kijken terwijl je loopt. Qua winkels is het heel anders dan in Nederland. Er zijn veel kleine winkels met kleding van vieze stofjes, die ik niet zo snel zou kopen. De enige echte keten die ik tot nu toe heb gezien is H&M - maar daar zijn de prijzen dan wel weer Europees. Europees voelen ze zich hier trouwens niet, ook al zitten ze in de EU. Je hoort heel vaak zinnen met '.., but in Europe..' of 'in Europe they...'. Bulgaarse vrouwen zijn overigens best bereid om naar dat 'Europe' te vertrekken, want bijna iedereen hier heeft wel een aangetrouwde Nederlander in de familie (praktisch altijd een man dus). Europe is op zijn beurt ook graag hier om belasting te ontduiken. Toen ik per ongeluk in een kroeg een groep met expats tegenkwam, bleken de meesten hier te zijn om een bedrijf op te richten om te belasting in eigen land te ontwijken. Wat ik dan toch ergens weer zielig vind voor de Bulgaren - komen er eindelijk toeristen, zijn ze hier alleen voor het geld.

Over de geschiedenis van Plovdiv en van Bulgarije leer ik ondertussen steeds meer. Ik heb de afgelopen tijd dagelijks meerdere musea bezocht en iedereen die me rondleidt lijkt wel een soort wandelende encyclopedie. Meestal volg ik er de helft niet van, want de Bulgaarse geschiedenis is nogal turbulent (om het maar zo te zeggen). Toen ze in eind 19e eeuw onafhankelijk werden van de Ottomanen begon er een grote strijd om grondgebied en kozen de Bulgaren in beide wereldoorlogen de verkeerde kant. Hier heb ik overigens nog nooit iemand over horen praten, en ik heb er ook niet echt naar durven vragen. De Westerse machten waren in 1878 de grote boosdoener en hebben met het Verdrag van Berlijn het land verdeeld - de Bulgaren vinden (nog steeds) dat grote delen van Griekenland, Macedonië en Servië eigenlijk gewoon Bulgarije zijn. De Russen daarentegen zijn de grote bevrijders, terwijl het Westen natuurlijk vond dat zij hun macht aan het uitbreiden waren. Het is allemaal very confusing. Gelukkig ben ik het meest geinteresseerd in de antieke geschiedenis en daarover is iedereen het eens dat het toen allemaal fantastisch was. Toppunt van mooie dingen was toch wel dit: https://travelbulgaria.news/panagyurishte-treasure/ - al is er ook een super cool Romeins masker gevonden bij mij om de hoek (https://travelbulgaria.news/thracian-mask-plovdiv/).

Ik heb wat foto's toegevoegd - zie kopje 'foto's'!

Reacties

Reacties

Rian

Hee Karin! Super leuk om te lezen hoe je ervaring is daar in Bulgarije. Heb je inmiddels al een bed?
Veel plezier en rustig aan (maar dat is geen uitdaging daar geloof ik).

Janna

Hee lieve Kaar, wat leuk om je verhalen te lezen! Goed en leuk om de geschiedenis in te duiken, interessant allemaal!
Succes met het je onderdompelen in de taal, de stad, de geschiedenis en het leven daar :) maar dat komt volgens mij wel goed! Wellicht tot bij de taarten ;) dikke kus!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!